Keskustelu autojen käyttövoimasta käy ylikierroksilla. Anneli Kiljunen esitteli SDP:n näkemyksiä aiheesta ES:n yleisönosastolla 16.3. Kirjoitus sisälsi väitteitä, jotka on syytä oikaista.
Autonvalmistajat tai Volkswagen-konserni eivät ole lopettamassa polttomoottoriautojen valmistusta vuoden 2026 jälkeen. VW on ilmoittanut kasvattavansa täyssähköautomallistoaan ja pyrkii – mikäli kysyntää ja akkuja riittää – valmistamaan vuoteen 2028 mennessä n. 22 miljoonaa täyssähköautoa. Kun VW-konsernin tuotanto on nykyisin hieman yli 10 miljoonaa autoa vuodessa, olisi täyssähköautojen osuus siten noin 25 % tuotannosta ja polttomoottoriautojen edelleen noin 75 %. Osuus sisältää myös hybridiautoja, joissa päävoimalähteenä on polttomoottori.
Sdp on asettanut tavoitteeksi 750 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä, mikä on epärealistinen. Kieltämällä polttomoottoriautot ei kehitystä voida nopeuttaa lainkaan.
Nopeimmin ja taloudellisimmin vähennämme henkilöautoliikenteen, jonka osuus kaikista hiilidioksidipäästöistä on noin 9 %, päästöjä poistamalla hallitusti autoveron ensi hallituskaudella ja kompensoimalla vastuullisesti sen vaikutuksen valtiontaloudelle nostamalla asteittain suuripäästöisten autojen vuotuista käyttömaksua. Tämä nopeuttaisi myös autokannan uusiutumista.
Saksan autoliitto (ADAC) tutki hiljattain uusien dieselmoottoriautojen typenoksidipäästöjä. Voittajan Mercedes-Benz 220 C D:n NOX-päästöt olivat tasan 0. Ja kahden seuraankin merkin vain 1 mg/km. Uudet dieselmoottorit kuluttavat 20-25 % vähemmän polttoainetta kuin bensamoottorit. Näinollen markkinoilla olevat uuden sukupolven dieselmoottoriautot ovat todellisuudessa verrattain ympäristöystävällisiä ja niiden käyttöä edistämällä – sähkö tai vetyautoja odotellessa – voisimme alentaa Suomen henkilöautoliikenteen päästöjä nopeasti ja taloudellisesti.
Kokoomus kannattaa päästöjen vähentämistä liikenteestä ja muualtakin, mutta asiassa täytyy säilyttää maltti ja järki. Sähköautot kyllä kehittyvät ja hyvä niin. Jonain päivänä ne tai vetyautot ovat varteenotettava vaihtoehto myös suomalaisten liikkumistarpeisiin. Sillä välin on varmistettava, että pyörät pyörivät ja suomalaiset pääsevät liikkumaan tarpeidensa mukaan kohtuullisin kustannuksin.
Varomaton kommentti Orpolta oli sanoa, että elintaso ei saa laskea. Nuoriso näkee tällaisen lausuman helposti niin, että jatkamme nuorten tulevaisuuden ja maapallon syömistä.
Hyvä pointti! Täytyy olla tarkka sanavalinnoissa.