Mediatiedote 9.10.2015
Kokoomuksen kansanedustaja Jukka Kopra perää raskaalle liikenteelle talvirengaspakkoa.
Kopra jätti valtioneuvostolle keskiviikkona kirjallisen kysymyksen aiheeseen liittyen.
Kopran mukaan raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimuksia on tiukennettava vastaamaan samaa tasoa kuin muissakin Pohjoismaissa. Tällä hetkellä raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimus Suomessa on 1,6 mm, mikä on selkeästi vähemmän kuin Ruotsissa ja Norjassa. Esimerkiksi Norjassa urasyvyysvaatimus on kaikissa renkaissa 5 mm.
”Liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden kannalta on ehdottoman tärkeää, että myös Suomen teillä liikkuvalla raskaalla kalustolla on riittävät renkaiden urasyvyydet. Suomen vaihtelevissa ja vaativissa talvikeleissä hyvät renkaat voivat monessa tapauksessa pelastaa jopa ihmishenkiä”, Kopra muistuttaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti kuluvan vuoden alussa talviajan rengasvaatimusten asetusmuutoksen valmistelun.
”Olisi tärkeää, että uudet vaatimukset tulisivat voimaan jo heti alkavalle talvikaudelle. Uudistuksia tarvitaan liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvoittamisen parantamiseksi”, Kopra painottaa.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä toimiva Kopra jätti keskiviikkona myös toisen kirjallisen kysymyksen koskien raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimpien sallittujen mittojen ja massojen nostamista. Tavoitteena on päästä kuljetuskustannuksissa lähemmäs keskieurooppalaista tasoa, sillä pitkien etäisyyksien Suomessa kuljetuskustannukset ovat usein suuremmat kuin monissa muissa maissa.
Asiaa koskeva asetus tuli voimaan kaksi vuotta sitten viiden vuoden siirtymäajalla. Kopran mielestä asetus pitäisi muuttaa nyt pysyväksi.
”Jo nyt tiedetään, että raskaan liikenteen massojen nostamisen myötä kuljetusyritysten edellytykset pärjätä ovat parantuneet. Siksi näiden suurimpien mittojen ja massojen tilapäinen salliminen tulisi muuttaa pysyväksi. Asetuksen muuttaminen edellyttää, että ajoneuvot täyttävät niitä koskevat turvallisuusvaatimukset myös suuremmilla massoilla.”
Kopra painottaa, että asetuksen muuttaminen pysyväksi vähentää pitkällä aikavälillä merkittävästi logistiikkakustannuksia ja liikenteen hiilidioksidipäästöjä sekä parantaa liikenneturvallisuutta.
Jätä kommentti